De ultieme mindfulness gids

Wat is mindfulness, hoe kan je mindful leven en hoe pas je mindfulness gemakkelijk toe?

Wat is mindfulness? Het zorgen dat je mind volledig aanwezig is bij wat je doet op dat moment, wat er gebeurt en wie er bij je is.

De praktische en complete gids voor mindfulness:
Wat ga je leren in dit artikel

De ultieme mindfulness gids

Mindfulness is een van de elementen die impact hebben op je persoonlijke groei, je ontwikkeling en het heeft direct invloed op je gezondheid.

Maar wat is mindfulness? 

Is het mediteren? Is het ademhaling? Is het visualiseren? Heeft het wat te maken met met yoga?

Mindfulness is voor velen een moeilijk begrip omdat het misschien wel te pas en te onpas wordt ingezet.

In deze basisgids mindfulness ga ik je proberen te vertellen wat mindfulness is, hoe je het kan gebruiken om je leefstijl te optimaliseren en wat je allemaal in kan zetten om mindfulness te beoefenen.

Je komt er achter dat het misschien wel makkelijker is dan je denkt.

Ik wil je ook direct vertellen dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Als ik claim dat ik je mindfulness uit kan leggen in slechts een kleine 2000 woorden, dan zou ik mijzelf niet meer geloven.

Mindfulness is een reis door je eigen zelf heen. Een reis die je steeds nieuwe dingen leert en nieuwe dingen laat ondervinden. Het is een reis die, als je deze combineert met bv yoga en intermittent living, je enorme voordelen kan geven.

Bekijk ook deze artikelen over intermittent eating

Er staat veel meer op de site over intermittent eating;

Ben je klaar om de wereld van mindfulness te ontdekken?

Wat is mindfulness?

De term kan je het beste definiëren als;

Wat is mindfulness? 

Het zorgen dat je mind volledig aanwezig is bij wat je doet op dat moment, wat er gebeurt en wie er bij je is.

Ik denk dat je het wel kent. Je staat te douchen in de ochtend en je bent al bezig met wat je straks moet gaan doen. Als je dan bij “dat straks” aangekomen bent, zoals misschien dat lekkere bakje koffie in de ochtend, dan ben je tijdens dat drinken alweer bezig met je eerste afspraak op het werk.

Je zal zien dat je nooit echt volledig aanwezig bent in het moment. Dat je nooit echt aanwezig bent bij wat je op dat moment aan het doen bent.

Header in de blog 13

Mindfulness is de basis menselijke eigenschap om volledig aanwezig te zijn, bewust te zijn van wat je doet, met wie je wat doet zonder overweldigd of afgeleid te worden door wat er in je directe omgeving gebeurt.

Mindfulness is dus een natuurlijk aanwezig iets?

Ja dat klopt. Alhoewel het door veel omstandigheden voor veel mensen steeds moeilijker wordt om het uit te oefenen.

Denk maar aan de voorbeelden die ik je net gaf. Dat je continu bezig bent met wat je gaat doen of dat je denkt aan wat je hebt gedaan.

Begrijp me niet verkeerd, het is zeker niet fout om over het verleden na te denken, echter veel mensen en jij misschien ook wel, blijven hierin hangen.

Ondanks dat het dus van nature aanwezig zou moeten zijn, kan je het met simpele technieken stimuleren.

Daarover later veel meer.

Laat ik je eerst wat vertellen over focus, want focus is misschien wel het woord wat je het meest kan refereren met mindfulness.

Het aanwezig zijn met de volle focus dat iets waar je mee bezig bent.

Even over focus

“Even de focus op mij!”

“Even centraal dames en heren!”

Als je op bijvoorbeeld voetbal hebt gezeten of je herinnert je nog de tijden op de middelbare school, dan ken je deze kreten van je leraar of coach.

Even de neuzen dezelfde richting op, even de focus op mij is eigenlijk wat er wordt gevraagd.

Dit is lastig.

Wij als mens kunnen ons niet op alles tegelijk focussen. Als je alles wat er om je heen gebeurd waarneemt, dan word je helemaal gek.

Teveel prikkels, onmogelijk. Dat is de reden dat jouw hersenen heel erg selectief zijn met wat je waarneemt en dus waar je focus naar toe gaat.

Dit wordt geregeld door het zogenaamde reticulaire activatie systeem (RAS).

Deze RAS is een soort van poortwachter van je gedachten, van je focus. Het filtert gewoon impulsen die binnenkomen en waardeert ze op “wel belangrijk” of “niet belangrijk” op dat moment.

Even een voorbeeld.

Als er een leeuw achter je aan rent, dan is het misschien even niet zo belangrijk wat je vanavond gaat eten. Je vrouw kan dan opbellen met de vraag of je een pak melk koopt, echter heb je andere dingen om op te focussen.

Erger nog, misschien hoor je je vrouw niet eens en zeg je gewoon “ja/nee” zonder waar te nemen wat er gebeurt.

Btw vrouwen, ik gebruik nu het voorbeeld voor de man, maar bij jullie komt dit ook voor.

Dat RAS systeem is dus een soort van beveiliging. Een centrum in de hersenen die bepaald of we de focus erbij hebben.

Noradrenaline: net als adrenaline, alleen anders

Noradrenaline is een neurotransmitter die een invloed heeft op deze RAS.

Laten we het zo zeggen, des te meer noradrenaline iets nodig heeft, des te meer focus je hebt op wat er noradrenaline produceert.

Die leeuw bijvoorbeeld.

Als er echter te weinig noradrenaline wordt gekoppeld aan een activiteit, dan kan het zijn dat er helemaal geen focus is. 

Geen aandacht.

Je kent het wel, iemand praat zo ongelooflijk saai, monotoon en zonder interactie tegen je, dat je na 2 minuten in slaap valt.

Denk maar weer eens terug aan die arme leraren op je middelbare school die geen verhaal konden vertellen.

Om op die mensen te focussen, vraagt zo weinig van je RAS systeem, dat je geen motivatie op kan brengen om te focussen.

Dit heeft alles te maken met bepaalde neurotransmitters als noradrenaline en norepinefrine.

Maar goed, je ziet dus bij die mensen dat als ze ook nog wat anders gaan doen, bv op de telefoon zitten, ze meer noradrenaline aanmaken en opeens wel focus hebben.

Echt bizar, maar een goede vriend van mij kan tegelijk een boek lezen en een discussie met je voeren. Niet omdat het saai is, maar omdat hij een iets snellere processor heeft en heel gevoelig is voor noradrenaline.

Dat kent ooknadelen btw 😉

Is mindfulness dan focus?

Nee niet echt. Want focus is misschien wel precies het tegenovergestelde van focus.

Focus is iets wat enorm veel energie kost. Die noradrenaline (wat vergelijkbaar is met adrenaline), kan je niet continu volhouden.

Anders gezegd, het is een bron die uitgeput kan raken.

Je hebt een bepaalde hoeveelheid noradrenaline in je lichaam, daarna moet je rusten om die noradrenaline poel weer aan te vullen.

Je kan wel doorgaan, dan ga je uit je reserves putten. Je reserves van morgen, overmorgen en verder.

Je snapt natuurlijk wel dat je op een gegeven moment knapt. Noradrenaline tekort en een overload van je systeem.

Dat zie je dan ook bij mensen die continu vol aan het multitasken zijn. Continu een volle download balk van het RAS systeem.

Maar wat is mindfulness dan echt?

Maak kennis met de verschillende staten van het brein

Je kan natuurlijk wel indenken dat als je alles eraan moet doen om aanwezig te zijn, dit enorm veel energie kost.

Het zou eigenlijk natuurlijk moeten gaan.

Dit heeft alles te maken met de breinstaten.

We onderscheiden er 4, welke ik hier kort aanhaal. In een ander artikel zal ik er dieper op ingaan.

Zonder te denken dat je in een of andere oorlogsfilm terecht bent gekomen, dit zijn de staten van je brein.

Het betekent in welke frequentie je hersengolven werken.

Alfa staat van je brein

Alpha staat voor de normale staat. De staat die je hebt als je in een ontspannen toestand bent en eigenlijk het merendeel van de dag zou moeten hebben. Het is de staat waar je zonder stress door het leven gaat.

Beta staat

Hiervoor, want die komt eigenlijk als eerste als je naar de echte golven frequenties kijkt, zie je de beta staat. Een staat waar je hersengolven als een freak tekeer gaan. Het is de staat van stress, van survival, van die leeuw.

Je hersenen stoppen hier met cognitief vermogen en denken alleen maar aan “hoe kom ik hier z.s.m. uit”

Theta staat

Dan heb je vervolgens de theta staat. De staat die je hoort als je wel eens een yoga docente hebt horen spreken over “de verlichting”. Een staat waarin je in een flow terecht komt. Een staat waar je hersengolven steeds langzamer gaan en je echt in het moment leeft.

Dit is dus de staat die je wilt hebben als je volledig aanwezig wilt zijn. De staat die je wilt bereiken als je met je geliefde praat, als je een bakje thee aan het drinken bent of met je zoon aan het spelen bent.

Het even vergeten dat er nog andere dingen om je geen gebeuren.

Delta staat

Een staat verder is de delta staat en dit staat beter bekend als de droomwereld. De staat van heling en “transcenderen” naar een andere dimensie. Mocht je bekend zijn met “ayahuasca”, this is it.

Je snapt nu wel dat juist het volledig gefocust bezig zijn, een enorm beroep doet op je beta staat, op je survival.

Dat is geen mindfulness.

Je wilt juist die alpha en theta staat hebben.

Maar hoe doe je dat als het even niet meer natuurlijk gaat door alles wat er om je heen gebeurt?

Dat vertel ik je straks, maar laat ik je eerst even vertellen wat mindfulness compleet niet is voor alle haters.

Wat is mindfulness niet?

Hoe train je mindfulness?

Als het dan eigenlijk natuurlijk aanwezig moet zijn, maar het is er door welke oorzaak dan even net niet…

Wat dan?

Dan zijn er heel veel opties.

Het is echter leuker om te kijken naar de oorzaak. Je zal zien dat als je de oorzaak wegneemt, je mindfulness terugkomt.

Je kan het hier alleen maar mee eens zijn. Je bent volledig uitgeput door je werk, je hebt geen aandacht meer voor de belangrijke dingen om je heen zoals je kinderen en je partner. Dan opeens op vakantie, geen werk, even rust op die noradrenaline boost en je ziet ineens het geluk van leven weer in.

Je bent volledig aanwezig in het moment met de mensen die om je heen zijn.

Dit is slechts 1 voorbeeld.

Een van de grootste blokkades voor een mindful leven is dus wel onze maatschappij en de stress die het geeft. Deze stress blokkeert de volledige creativiteit die je nodig hebt om mindful te zijn.

Je bereikt nooit die alpha en theta staat.

En hier kan je jouw lichaam een beetje bij helpen, of beter gezegd, je kop.

Ja dat kan, er zijn een scala aan dingen die je kan inzetten om die stress stand te verminderen.

1. pauze in de ochtend

Een van de meest effectieve dingen die je kan doen is direct in de ochtend. Veel mensen gaan in de ochtend direct in de werkstand, de survival stand. Dit is niet slim. Het is vele malen aantrekkelijker, ook voor de rest van de dag, om de dag te starten met bv wandelen, bewegen (trainen) of ademhaling oefeningen.

Duurt niet lang en het is iets waar je heel dag profijt van hebt.

2. focus op 1 ding tegelijk

De moderne technologie van smartphons en laptops laten ons multitasken alsof het een normaal iets is, dat is het niet.

Volledige focus voor 1 ding tegelijk, dat is wat we goed kunnen en lang kunnen zonder door te draaien.

Ga eens een dag mindful dingen doen. Als je thee gaat drinken, drink thee. Als je praat met iemand, praat en luister. Als je sport, sport. Als je eet, eet.

Je doet niks anders dan het ding wat je doet.

3. neem een time out

Je kent het wel, je komt er even niet uit, gaat wandelen en komt er wel uit. Dat is precies wat ik je aanraadt.

Als je elke 45 – 60 minuten even 2 a 3 minuten beweegt i.p.v. een sigaret gaan roken, dan ben je dit compleet voor.

Heel simpel.

4. karma

Wees aardig voor anderen zonder daar iets voor terug te hoeven hebben.

5. visualisatie

Iets lastiger dan de vorige, maar zeker te doen.

Neem regelmatig de tijd om je aandacht naar jezelf te brengen. Even gronden met de aarde, je focus naar de ademhaling en visualiseren wat een geweldig leven je hebt en hoe mooier die nog gaat worden.

Hulp nodig hierbij? Neem eens een kijkje op de fanpage, daar staan wat visualisaties. Ook kan je aanmelden voor de coaching kanalen, daar krijg je elke week een visualisatie van onze mind en body expert.

6. ademhaling

Diverse ademhaling oefeningen brengen je volledige focus naar jezelf. Ze verminderen direct stress zodat je de mogelijkheid hebt om op dit moment te gaan leven.

Conclusie mindfulness

Zoals je kan zien is mindful leven, leven in het moment.

Dit is een zeer korte definitie, maar niks is minder waar.

Stress, met name stress, zorgt ervoor dat we dit niet kunnen omdat we continu bezig zijn met morgen en gisteren
.

“If you stand with one leg in the future, and one in the past, you piss on the present”

Oefeningen om mindful te worden zijn er eigenlijk niet, want mindful zo je eigenlijk moeten zijn.

De vraag is, wat blokkeert het?

Dan kom je weer op stress en dus zijn nagenoeg alle mindfulness interventies gericht op het verminderen van stress.

Ik hoop dat je weer wat hebt gehad aan deze informatie en dat het je een stukje dichterbij een vervuld leven brengt.

Jan Willem