De ultieme gids voor doelen stellen

Intens verlangen, doelen stellen en gaan voor optimaal resultaat

Welkom bij deze ultieme gids voor doelen stellen. Doelen stellen, het zou een standaard onderdeel moeten zijn van je leefstijl, ongeacht welke rollen je allemaal vervuld.

De praktische en complete gids voor doelen stellen:
Wat ga je leren in dit artikel

De ultieme gids voor doelen stellen

Welkom bij deze ultieme gids voor doelen stellen. 

Doelen stellen, het zou een standaard onderdeel moeten zijn van je leefstijl, ongeacht welke rollen je allemaal vervuld.

Als je gezonder wilt worden, meer geld wilt verdienen, een betere functie wilt hebben of een start wilt maken met je eigen bedrijf. 

Ik ga je uitleggen wat doelen stellen is, waarom doelen stellen zo leuk en belangrijk is, hoe je doelen kan stellen, wie het allemaal zou moeten gaan doen en uiteraard ga ik je behoeden voor de meest voorkomende fouten.

Daarnaast ga ik je de voor- en nadelen geven van doelen stellen en geef ik je voorbeelden voor de meest gestelde doelstellingen die ik heb gehoord.

Al met al heb je, na het actief meedoen in dit artikel, een planning voor de komende 30 dagen. Wil je meer praktische hulp, doe dan mee met de challenge waar ik je in 3 dagen stap voor stap meeneem door deze doelen stellen sequence.

Als je deze gids voor doelen stellen hebt doorgelezen, dan ben je in staat om de zogenaamde RPM planning van Anthony Robbins goed toe te passen, aangevuld met wat andere snufjes van projectmanagement tot en met een simpele bullet journal.

Je snapt ook dat doelen stellen onlosmakelijk is verbonden met persoonlijke groei en een mindfulness leefstijl.

Vragen zijn welkom, dat kan je gewoon onderaan dit artikel doen, of via de mail.

Have fun met doelen stellen, het zal je de regie een stukje teruggeven.

Beluister ook deze podcast over doelen stellen

Ben je klaar om je doelen te stellen

Wat is doelen stellen?

Laat ik beginnen met wat doelen stellen niet is. Het is niet simpelweg een bulletpoint list maken welke je elke dag stap voor stap gaat uitwerken.

Dit doe je met de goede voornemens op 1 januari en dit is ook de reden dat ze elke keer net lukken.

Dus stop daar maar mee, het heeft geen zin.

Doelen stellen is iets compleets anders en iets wat je veel serieuzer moet nemen, omdat het je leven een stuk makkelijker maakt, op elk vlak.

Doelen stellen staat aan de basis voor het erkennen dat je op dit moment niet bent waar je wilt zijn. Je zegt onbewust tegen jezelf dat je niet tevreden bent met de situatie waar je jezelf in begeeft, of dit nu te maken heeft met je gezondheid, je financiële situatie, je werk of misschien in je relatie.

Ik verdien te weinig… Ik ben te dik… Ik heb te weinig spiermassa… Ik heb geen partner…

Allemaal situaties waar je, als je erover nadenkt en doelen stelt, niet wilt zijn.

Je wilt dus van de spreekwoordelijke A naar B.

Dit is precies de basis van wat ik zie als doelen stellen, beginnen met het einde in zicht. Beginnen met het einde in zicht en een bepaalde pijnprikkel creëren voor je huidige situatie.

Header in de blog 15

Wat is een doel en heb je er een?

Dit brengt me bij het eerste onderwerp en de hamvraag…

Heb je een doel?

Heb je een doel dat je nastreeft of streef je een middel om een doel te halen na?

Wow, wat een zin, maar helaas waar.

Ik kan je zeggen dat jij je doel elke keer niet haalt, simpelweg omdat je geen doel hebt. Je streeft een middel om een doel te halen na.

Want je wilt niet afvallen, je wilt het gevoel ervaren wat je denkt te ervaren als je bent afgevallen. Je wilt de zekerheid hebben die je denkt te krijgen als je meer spiermassa hebt.

Meer spiermassa, beter slapen, minder vetmassa, minder stress zijn dus allemaal voertuigen om je doel te bereiken.

Is toch anders denken vind je niet.

Nu, om je helemaal onder te dompelen in het doelen stellen, zal ik je eerst wat meer moeten vertellen over de behoeften die bij jou en mij heel sterk zijn.

Behoeften die je laten aanpassen of compleet niet. Anders gezegd, als je deze niet weet, zal je altijd, elke keer weer, terugvallen in je oude patroon.

Geen enkele leefstijl aanpassing zal effect hebben als je niet de juiste hefboom creëert…

…maar daarover later meer.

Eerst wat meer informatie over de 6 menselijke behoeften

De 6 menselijke behoeften

Afkomstig van de “human need psychology” en groot geworden door o.a. de NLP en Tony Robbins.

Iedereen, jij, ik, je buurman, buurvrouw, bekende en vriend(in) heeft een natuurlijke eigenschap om behoeften te vervullen.

Anders gezegd, alles wat je doet of niet doet is om een bepaalde behoefte te vervullen.

Deze behoeften zijn bij iedereen hetzelfde, echter hoe je ze vervult is anders.

Er zijn mega veel behoeften, echter volgens de “human need psychology” die als eerste is geïntroduceerd door Maslow en later duidelijker zijn gemaak door NLP, zijn er slechts 6 essentieel.

Deze behoeften zijn zo belangrijk, omdat het essentieel is om te weten welke behoeften bovenaan staan en hoe je ze vervult (positief of negatief).

Het is namelijk zo dat een kantelpunt, wat ik een hefboom noem, gevonden wordt in jouw “top behoeften”.

En dat kantelpunt wil je, anders was je dit niet aan het lezen.

Goed, laten we de behoeften even doorlopen. Goed plan? Let’s go!

De behoefte aan zekerheid

De behoefte aan zekerheid betekent dat je continu op zoek bent zekerheid en veiligheid. Je hecht waarde aan voorspelbaarheid en comfort. Dit geeft je uiteindelijk een kalmte en zorgt voor een vermindering van stress, vermoeidheid en zorgen.

Deze behoefte aan zekerheid wordt vergezeld door de behoefte aan korte termijn plezier zonder de garantie dat het op lange termijn ook zo is.

We kunnen concluderen dat onze behoefte voor zekerheid een “survival mechanisme” is en het een direct effect heeft op onze mate van risico’s nemen.

Hier vormt zich direct het eerste probleem, als je teveel zekerheid hebt, dan gaat het saai worden. Er gaat een natuurlijke tendens heersen op zoek naar onzekerheid.

De behoefte aan onzekerheid

De behoefte naar onzekerheid beschrijft dat je continu op zoek bent naar variatie en verandering. Zekerheid is fantastisch, echter onzekerheid maakt het allemaal veel leuker en spannender.

Uiteraard vind je de veranderingen die je verwacht heel erg leuk en de veranderingen die je niet verwacht zie je eerder als “problemen”. De kunst ligt in het mentaal gereed zijn voor verandering.

De behoefte aan betekenis

Door je leven heen heb je de behoefte om je zeker te voelen, belangrijk te voelen, uniek of in ieder geval nodig. Er zijn gelukkig zeer veel manieren om deze behoefte te vervullen.

Je bereikt betekenis wanneer je, in vergelijking met anderen, een status bereikt waar je jezelf zeer belangrijk en waardig voelt. Dit kan bijvoorbeeld door het bereiken van iets, maar vooral door het delen van dit iets met anderen.

De behoefte aan liefde en connectie

De behoefte aan liefde en connectie houd in dat je continu op zoek bent naar het bouwen van sterke en sociale relaties met anderen.

Dit is niet altijd liefde, in de zin van een liefdesrelatie hebben met elkaar, daarom noemen veel mensen het connectie.

Naast de connectie met een persoon, kan dit ook de connectie zijn met een geloof, spiritueel patroon of misschien met de natuur.

De vier behoeften die ik hierboven beschrijf gaan onder de noemer “persoonlijke behoeften”. Dit zijn behoeften die iedereen, ook jij en ik, hoe dan ook vervullen.

Hoe dan ook in de zin van positief of negatief, als ze maar vervuld worden. Nu hoef ik je natuurlijk niet te vertellen dat een positieve vervulling beter is dan een negatieve.

Je hebt nog 2 behoeften tegoed. Deze gaan onder de algemene noemer de “spirituele behoeften” en zijn;

De behoefte aan groei

Iedereen, alle mensen, dieren en zelfs planten hebben de behoefte om te groeien. Het is zelfs zo dat als iemand of iets niet groeit, het theoretisch dood aan het gaan is.

Verschillende psychologische stromingen, met name die van Adler, spreken over de lichte imperfectie van de mens. De lichte imperfectie die jou altijd een drive geeft om te groeien.

Zonder groei ga je het gevoel hebben dat je stagneert. Aan de oppervlakte kan je misschien alle 4 de persoonlijke behoeften vervullen. Je voelt je comfortabel, je ervaart enige onzekerheid en je hebt een prachtige relatie, echter groei je niet op een psychologisch niveau.

Dit kan een flinke blokkade zijn in het vervulde gevoel wat je wilt hebben op de verschillende aspecten van je leven.

De behoefte om bij te dragen

De behoefte om bij te dragen betekent dat je jouw leven leidt in het geven van waarde voor iemand anders zijn leven of voor een hoger doel.

Ikzelf vind dit de mooiste van allemaal. Het hebben van een doel, anders dan jijzelf, om voor te leven. Een doel, anders dan jijzelf, die je een drive geeft meer te geven dan je ooit voor ogen had kunnen houden.

In de theorie van Adler wordt dit ook beschreven als de hoogste ladder. Het geven van waarde aan je community, welke dan ook.

Dit kan zijn op de persoon, bijvoorbeeld aan iemand waar je om geeft, als op gemeente niveau en misschien zelfs wereldniveau.

Het zijn allemaal kleine communities waar je in leeft.

Een verslaving

Nu komt het leuke, als iets wat je doet, 3 of meer van deze behoeftes vervult, wordt het een verslaving.

Dit kan zowel positief vervullen zijn als negatief.

Misschien een voorbeeld;

Een crimineel staat met een pistool tegen het hoofd van zijn tegenstander. In welke mate denk je dat deze “gangster”;

Voorbeeld 2:
Iemand met veel levenservaring krijgt een vraag van een jonger persoon over een belangrijk onderwerp in de wereld. Deze persoon gebruikt zijn kennis om die jongere persoon informatie te geven, uitleg te geven en te coachen om helderheid te ontwikkelen.

In welke mate denk je dat deze oudere persoon;

Zoals je ziet, je kan het positief of negatief invullen, maar hoe je het doet, doe je het.

Header in de blog 16

Zoek naar de hefboom voor verandering

Nu je de menselijke behoeften weet, is het leuk om te weten dat in de drijvende kracht, de primaire behoeften waar jij naar leeft, de oplossing ligt om een hefboom te creëren.

Zie deze hefboom als een stok achter de deur die jou “willen veranderen” verandert in “moeten veranderen”.

Als jouw primaire behoefte liefde en connectie is, dan hecht je waarschijnlijk geen waarde aan het volgende;

“Als je nu niet verandert, dan zal je nooit voldoende geld verdienen om die financiële onafhankelijk te ontwikkelen”.

Maar iets meer waarde aan de volgende stelling;

“Als je nu niet gezonder gaat eten en af gaat vallen, dan zal je kind je altijd blijven zien als die luie ouder die niet met hem/haar kan spelen”

Volg je me?

Het is de kernwaarde waar je naar leeft, welke waarden voor jou belangrijk zijn, wat je laat bewegen.

De hefboom is dus te vinden in de kernwaarde en in die waarde kan er een pijnprikkel gecreëerd worden. Het is dus essentieel om te weten wat jouw kernwaardes zijn.

Zoek de 2 kernwaardes van jezelf en schrijf ze op.

Als je dit hebt gedaan, dan is het veel makkelijker om te bepalen wat je moet doen om je doel te bereiken.

Bepaal je voertuigen

Als je jouw doel hebt opgeschreven, dan kan je jouw voertuigen bepalen. Voertuigen zijn niks meer en niks minder dan protocollen die je in kan zetten om je doel te bereiken.

Zoals ik eerder in dit artikel schreef, doelen zijn niet afvallen of meer spiermassa krijgen. Doelen zijn meer wat je hoopt te gaan voelen als je bent afgevallen. Denk bijvoorbeeld aan;

Als je jouw doel goed hebt geformuleerd, en je hefboom hebt gevonden in je kernwaarde, dan is het zeer makkelijk om je voertuigen te bepalen.

Wat moet je gaan doen (en in dit geval dus echt moeten) om je doel te behalen.

Wil je bijvoorbeeld gezonder worden en je hebt voor jezelf helder dat dit moet omdat anders je kernwaarde in gevaar komt, dan weet je nu dat je daar misschien voor moet;

Als je dan weet dat je moet afvallen om je doel te bereiken, dan weet je misschien ook dat je de volgende stappen moet gaan nemen;

Nu kan je dus bij deze voertuigen heel goed bepalen of je hulp nodig hebt van een coach, of je meer moet gaan lezen over het onderwerp of dat je het “voertuig” misschien in moet delen in kleinere stapjes.

Het is in ieder geval mega duidelijk hoe en wat, en dat is wat je wilt.

Je kan je strategie bepalen en je tijdsplan uitzetten voor je doel.

Stel regels op voor jezelf

Nu je een mooi doel hebt, je een hefboom hebt, je weet wat je allemaal in moet zetten en je weet wanneer je het bereikt moet hebben, kan je regels voor jezelf bepalen.

Want hoe vaag is het nu als je zomaar wat gaat doen. Je moet evaluatiemomenten hebben, je moet aan jezelf verantwoorden of je goed bezig bent of niet.

Moet je bijvoorbeeld 24 kilo afvallen om gezonder te worden en je wilt dat in 12 maanden doen, dan kan je elke maand evalueren of je 2 kilo bent afgevallen.

Een regel kan bijvoorbeeld ook zijn dat je wilt dat je minimaal 3 keer per week intensief gaat sporten of dat je minimaal 5 van de 7 dagen op tijd naar bed gaat.

Stel regels zodat je kan meten of je goed bezig bent.

Ik hoop dat je inziet dat deze regels alleen helder kunnen zijn als je een doel hebt.

Starten met doelen stellen

Nu je weet wat doelen stellen is, is het misschien leuk om je stap voor stap mee te nemen door een proces hoe je dit gemakkelijk kan maken.

Je kan dit echt met alles doen. Ben je nu dus in een staat waarbij je doelen wilt stellen op gebied van gezondheid, doe dat dan. Heb je doelen op gebied van financiën, doe dat dan.

Het protocol kan je inzetten bij alles.

Het protocol dat ik gebruik is deels die van Anthony Robbins zijn RPM planning. RPM staat voor result, purpose en massive action en gaat over het feit dat je start met het einde in zicht, het resultaat.

Wat wil je bereiken. Dat is dan ook stap 1.

Stap 1 doelen stellen - bepaal je doel

Dit is misschien wel de meest logische, echter zoals ik hiervoor al heb beschreven, een die vaak wordt verwaarloosd.

Stel een doel in een gebied van je leven waar je nu, op dit moment, stappen wilt maken.

Heb je geen flauw idee (wat me sterk lijkt, als je al zo ver bent gekomen in dit artikel), dan kan ik je aanraden om de Wheel Of Life in te vullen. Ikzelf doe dit bijna om de week en het is een handige tool om verschillende aspecten van je leven te cijferen.

In de groeichallenge leg ik hem volledig aan je uit en krijg je ook een template ervan.

Kort gezegd, er zijn 8 aspecten in jouw leven die je een cijfer kan geven. Denk bijvoorbeeld aan ouderschap, relatie maar ook werk en financiën. Als je deze allemaal een cijfer hebt gegeven, dan kan je precies zien welk aspect van je leven op dit moment onder doet aan de rest.

Nu komt het mooie, je bent zo sterk als je zwakste schakel. Klinkt heftig, maar dat betekent ook dat als je die zwakste schakel kan verbeteren, je de deur opent voor alle aspecten om te groeien.

Bepaal je doel en zet er een concreet tijdvak aan. Bv in 12 maanden.

Weet je dus je doel niet, doe dan gewoon mee aan de groeichallenge.

Stap 2 doelen stellen - bepaal je waarom

De tweede stap is een goede stok achter de deur creëren zodat er geen “willen veranderen” is, maar een “moeten veranderen”.

Dit is de P in de RPM planning, de purpose, de reden dat je wilt veranderen.

Hier ga je een enorme pijn/plezier prikkel creëren en dat doe je op jouw basis/primaire behoefte.

Let erop, als je de pijnprikkel creëert op een behoefte die helemaal niet belangrijk is bij jou, dan zal je niet overgaan tot actie.

Hier komt het gezegde vandaan dat als je jouw doel niet haalt, de situatie niet erg genoeg is.

Ik snap wel dat als je overgewicht hebt, de situatie echt wel erg is, alleen maak je hem niet erg genoeg voor jezelf. De pijn moet heftiger zijn.

Dit is de basis van mijn coaching en retreats, wil je hier meer van weten, kom gerust eens langs.

Als je de pijnprikkel hebt, is het belangrijk om ook een enorme plezier te linken aan dat wat je gaat bereiken. Zorg ervoor dat de situatie die je gaat bereiken, jouw behoeftes enorm gaat vervullen en de plek inneemt van de negatieve dingen die je behoeftes op dit moment vervullen.

Dit is een mega snelle en een van de meest effectieve manieren die ik heb gevonden de afgelopen 15 jaar.

Stap 3 doelen stellen - bepaal je voertuigen, de middelen

Dit kan je zien als de M in de RPM planning. De massive action, oftewel het actieplan.

Als je precies weet wat je wilt bereiken en nog belangrijker, waarom je dit wilt bereiken, dan kan je nu precies vertellen tegen jezelf wat je allemaal moet doen.

Heb je een coach nodig, iemand die je helpt, meer kennis op bepaalde gebieden, af en toe iemand waar je tegen kan praten, een gym om je trucje te doen, een nieuwe inrichting van je keuken om koken makkelijker te maken en ga zo maar door.

Afhankelijk van je doel en je huidige situatie, kan je nu precies zeggen wat je allemaal nodig hebt en moet doen om je doel te bereiken. Als je dat hebt gedaan, kan je ook precies zeggen of je hier hulp bij nodig hebt of niet.

Stap 4 doelen stellen - creëer projecten

Dit is een extra stap die ik samen met mijn business coach heb ontwikkeld.

Als je de RPM planning hebt doorlopen, kan je nog een stapje extra doen om alles heel duidelijk te maken.

Je kan je doel opdelen in projecten.

Stel dat je bv gezonder wilt worden. Dan kan je dat doel opdelen in projecten.

Deze projecten, kan je vervolgens indelen in zogenaamde “Big Moves”. Je gaat dus onder elke project, eem aantal grote stappen zetten die echt moeten gebeuren. 

Zo kan je bv bij afvallen de volgende dingen zetten.

In veel gevallen is dit al voldoende. Het kan echter zijn dat je nog iets verder moet om het allemaal praktisch te maken.

Zo kan je bv bij sporten invoeren dat je doelen gaat stellen mbt je lichaamssamenstelling of gaat denken in testen invoeren. 

Afijn… Je snapt het principe. Stap voor stap maak je jouw plan!

Conclusie

Als je een beetje als mij bent, scroll ik eerst omlaag om te zien hoeveel ik moet lezen om iets te leren.

Waarom niet gewoon naar beneden scrollen naar de conclusie om het even in een paar alinea’s te lezen.

Geen probleem…

Doelen stellen is leuk en het zorgt voor structuur, houvast en dopamine shots. Dat is lekker en dat houd je bezig.

Je kan een simpel stappenplan volgen;

Als je dit doet, dan kan je makkelijk een taak pakken als je even de tijd hebt. Ikzelf werk met “focus work”, dat wil zeggen dat ik altijd een blok maak waarin ik een bepaalde taak ga doen.

Zoals dit artikel schrijven, dat doe ik in een blok. Ik ben gaan zitten, koffie erbij, Facebook uit, mail uit en doorgaan.

Om de 90 minuten even opstaan om te strekken en door.

Het werken op deze manier, die ik in dit artikel beschrijf, voorkomt dat je elke avond baalt dat er nog teveel bulletpoints uitstaan. Dit omdat er geen tijdsdruk aan vast zit.

Je maakt een plan voor de komende 30-90 dagen en zorgt ervoor dat er alleen belangrijke punten opstaan voor de komende periode. Die moet je doen, wanneer maakt niet uit.

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan dit artikel. Omdat je al zo ver bent gekomen, zou ik je willen vragen een korte reactie achter te laten.

Een vraag, opmerking of misschien een aanvulling. I like it!

Doe dat gerust hier…