De ultieme gids over hersengolven en brainwaves

Hoe kan je jouw hersengolven beïnvloeden van stress naar rust

Hersengolven zijn de frequentie waarop jouw hersenen draaien. Het continu in een hoge frequentie draaien heeft verstrekkende gevolgen. De kunst is dus om af en toe even los te laten. 

De praktische en complete gids over hersengolven:
Wat ga je leren in dit artikel

De ultieme gids over hersengolven

Ik denk dat je het wel eens ervaren hebt, dat moment dat alles gaat zoals je wilt dat het gaat. Dat moment dat je het gevoel hebt dat al het geluk van de wereld zo bij je naar binnenstroomt.

Het gaat ook wel eens onder de noemer “flow”.

Hoe kan dat nu, hoe kan het dat je denkt dat het complete universum voor jou werkt? Dat alles wat er gebeurt voor je gebeurt in plaats van tegen je?

Welkom bij de wereld van de hersengolven, anders genoemd de “brainwaves”.

Iets wat steeds meer en meer in de picture komt en via deze gids ga ik je alles vertellen wat je moet weten. Kennis die je in kan zetten om je leefstijl te optimaliseren.

Brainwaves is een onderdeel van ons mindfulness aspect.

Beluister ook deze podcast over doelen stellen

Ben je klaar om je hersengolven te trainen?

Wat zijn hersengolven?

Brainwaves of hersengolven zijn precies wat je denkt dat het zijn.

Het is de frequentie waarop de hersengolven werken. Net als een telefoon, die ook GHz (gigahertz) uitstraalt, zo doen ook jouw hersenen dat.

Jouw hersenen hebben ongeveer 1.000.000.000.000 (1 biljoen) neuronen. Dat is een getal wat wij niet kunnen bevatten, maar het is in ieder geval superveel.

Als je denkt dat dit veel is, je darmen hebben er 150 keer zoveel. De darmflora heeft dus ook veel te maken met wat ik je hier allemaal ga vertellen.

>>> hier vind je alles over de darmflora

Deze neuronen communiceren met elkaar. In de hersenen zelf maar ook via de nervus vagus tussen darm en hersenen.

Als deze neuronen op “aan” staan, dan produceren ze een bepaalde elektrische capaciteit.

Deze pulse, deze activiteit aan elektriciteit door je hersenen, dat noemt men een hersengolf, een brein staat of een brainwave.

Header in de blog 18
Hersengolven: when they fire together, they wire together

Wat als je neuronen aan staan?

“When they fire together, they wire together”

Dit is een kreet die je misschien bekend in de oren klinkt.

Als jouw hersenneuronen allemaal aan staan, dat wil zeggen als ze verbinding zoeken met elkaar, dan krijg je een hoge activiteit in de hersenen.

Dit geeft enorm hoge hersengolven.

Dit kan simpelweg gemeten worden. Dat doet men in het ziekenhuis met plakkers op je hoofd. De meting heet een EEG, anders gezegd een elektro-encefalografie.

Laten we dus gewoon EEG zeggen.

Deze EEG meet zogenaamde trillingen, wat ook wel oscillaties worden genoemd. Deze trillingen kunnen heel erg hoog worden, van 30 trillingen per minuut tot wel 100 trillingen per seconde.

Deze cyclussen worden gemeten in hertz (Hz).

5 hersengolven of brainwaves

Als je al deze verschillende frequenties bekijkt, dan kun je 5 grote verschillende hersengolven erkennen.

En dat doet men dus ook.

5 verschillende hersen staten die variëren van hele rustige hersenen naar een kop die op ontploffen staat.

De benamingen zijn gedaan naar Griekse letters (zoals heel veel dingen) en corresponderen met de verschillende gedachtes en staten waar de hersenen zich in bevinden.

Makkelijk gezegd, stress of ontspannen.

De 5 hersengolf frequenties zijn;

De onderverdeling is zoals ik eerder vertelde aan de hand van de golven. De drukte in de hersenen.

In grote mate kan je ze indelen naar “snel” en “langzaam”.

Laat ik ze stap voor stap aan je geven en vertellen hoe je ze in kan zetten in je reis door mindfulness.

Gamma

Frequentie: 32-100 Hz
Staat: leren, problemen oplossen, actief

De hoogst gemeten hersengolf frequentie die je vind in hoge staat van paraatheid. Je ziet deze golven bij mensen die vol actief zijn en bijvoorbeeld aan het leren zijn of problemen aan het oplossen zijn.

Deze golven zijn sterker aanwezig bij mensen die veel mediteren zoals de Boeddhistische monniken.

Anders gezegd, de mensen die meer mindful bezig zijn, kunnen deze staat beter aanzetten en controleren.

Beta

Frequentie: 13 – 32 Hz
Staat: alert, actief denken

De staat die je hebt als je in een staat bent van actief denken. Hij is goed te vergelijken met de Gamma hersengolven, echter is er een verschil in frequentie te zien.

Je ziet deze met name als je problemen aan het oplossen bent, stress ervaart van alledag, aan het focussen bent.

Anders gezegd, als je aan het werk bent of bezig bent met je alledaagse dingen.

Misschien kan je zelf al bedenken dat je niet continu in deze twee staten moet zijn. Dan brand je op. Helaas is dit vaak wel het geval bij veel mensen die ik tegenkomt.

Alpha

Frequentie: 8 – 13 Hz
Staat: fysiek en mentaal ontspannen

Zeer laag (niet het laagst) en daarom zeer makkelijk te zien op metingen. Hier is de ontdekking van de hersengolven dan ook begonnen.

Je ziet deze golven als je ontspannen bent, als je lekker muziek aan het luisteren bent of een ontspannen wandeling aan het maken bent. Maar ook yoga en net voor het slapen gaan.

Theta

Frequentie: 4 – 8 Hz
Staat: creativiteit, dromen, verminderd bewustzijn

Een fase van diepe ontspanning en deze wordt veel gezien bij mensen die diepe meditatie beheersen.

Deze hersengolven worden het meest gemeten wanneer je in een droom zit, maar je kan hem ook bereiken door verschillende technieken in te zetten, later hier meer over.

Maar je bereikt hem ook als je in de zogenaamde flow zit, waar ik dit artikel mee begon. Als je iets doet wat zo weinig focus vereist, dat het automatisch gaat.

Delta

Frequentie: 0,5 – 4 Hz
Staat: helende staat

Deze staat zie je als je in de diepe slaap bent, waar geen dromen voorkomen.

Dit is de fase waar men praat over helende fase, welke volgens verschillende meditatie goeroes ook bereikt kan worden door diepe meditatie oefeningen.

Brainwaves
Bron: Journey Through Wellness

Wat kan je doen met deze hersengolven?

Nu denk je misschien, wat kan ik met deze informatie?

Zoals ik net al vertelde, en je zelf misschien wel in kan denken, is het probleem dat men continu in een hoge hersengolf frequentie zit,

Continu in de Gamma en Beta staat.

Begrijp me niet verkeerd, deze staten zijn niet erg, echter mis je de ontspannen fases waar herstel en creativiteit plaatsvinden.

Creativiteit voor drive en toekomstbeeld en herstel om te herstellen van wat je heel de dag aan het doen bent.

De hersenen herstellen alleen in de diepste fase en daarom kan ik niet vaak genoeg de noodzaak van een goed bioritme benadrukken.

Als je dus continu in een hoge frequentie zit, door alle stress die je zelf ontwikkeld, dan roept jouw lichaam je een keer tot halt.

Dit meestal in de vorm van een depressie, burnout of erger.

Het regelmatig even een stapje terugnemen is dan ook essentieel in de wereld van persoonlijke groei.

Header in de blog 19
Het regelmatig een stapje terug is voor iedereen goed

Hoe kan je switchen tussen de hersengolven?

Ik denk niet dat ik hoef te vertellen hoe je in een gamma staat komt. Ga gewoon heel de dag doorwerken en deze is 100% zeker actief.

Het is natuurlijk heel interessant om te weten hoe je de minder actieve staten kan aanzetten.

Dat is gelukkig niet heel moeilijk.

Ondanks dat dit gedeelte bij de mindfulness secties staat, is het gewoon 100% aangetoond dat je met de volgende oefeningen je breingolven kan beïnvloeden.

“Western science meet Eastern philosophies”

Technologie

Laat ik starten met deze “nieuwe” techniek. Er bestaan heel veel technische dingetjes die je kunnen helpen om de rustigere hersengolven te trainen en te triggeren.

Muse
Een zeer intelligente tool die je in kan zetten om je hersengolven te stimuleren en te meten.

Oura ring
Eigenlijk hetzelfde als Muse, alleen dan een ring en in mijn opinie dus iets makkelijker toepasbaar

Het nadeel van deze draagbare technologie is dat ze niet goedkoop zijn.

Mindfulness technieken

Reguliere meditatie heeft aangetoond de alpha golven te trainen. Het zorgt ervoor dat je uit de beta en gamma golven komt en in een ontspannen staat komt.

Alledaagse dingen

Misschien zou je het niet direct zeggen, maar simpele alledaagse dingen werken ook.

Conclusie

De hersengolven is een interessante en misschien nog wel onder beoordeeld element in de wereld van de mindfulness en intermittent living.

Het is zeer essentieel dat je niet continu in een te hoge frequentie leeft. De reden dat je dit wel doet kan variëren van werkdruk, druk leven, ziekte, stress etc.

Het aanpakken van deze continu arousal staat is in onze ogen de eerste stap om langdurige interventies te gaan doen.

Het aanpassen van je hersengolven (brein staat) is dan ook een pure quick win in het arsenaal aan brainhacks dat je in kan zetten.

Succes en ik hoop dat je weer een stukje dichterbij een vervuld leven bent gekomen.

Jan Willem