Wat is intermittent living en wat kan je ermee?

Doorbreek de routine

Intermittent living als leefstijl protocol die je in kan zetten om de controle over je gezondheid terug te pakken. Na het lezen van deze gids, weet je direct wat intermittent living is, wat je ermee kan doen en hoe je het in moet zetten.

Wat ga je leren in dit artikel

Intermittent living

Intermittent living is redelijk nieuw in de scene van optimale gezondheid. Dit is mede te danken aan het feit dat het een verzamelnaam is van allerlei factoren, protocollen, interventies, die je in kan zetten om de controle over je gezondheid terug te pakken. 

Een verzamelnaam voor hormetische prikkels, oftewel semi-toxische prikkels, die je leren de controle over je gaspedaal te winnen, hierover later meer. 

Wat vind je allemaal terug onder deze intermittent living noemer?

Reden genoeg om eens goed door te nemen van intermittent living nu precies is. 

Videotheek intermittent living

We shape your future

Door je intelligenter te maken op onze 3 pijlers in ons 3 maanden programma

Fysiek

Mentaal

Financieel

Wat is intermittent living

Intermittent living is zoals je eerder hebt gelezen een leefstijl die veel verschillende protocollen bevat. Deze protocollen, of interventies, doen allemaal 1 ding en dat is het toedienen van een korte, heftige, semi-toxische prikkel. 

Wees gerust, dit is iets wat je juist wilt. Want het toedienen van die prikkel heeft veel voordelen, voordelen die ik je later in dit artikel ga vertellen. 

Maar eerst even de waarom.

Waarom wil je je lichaam nu semi-toxisch maken?

Homeostase verstoring, doorbreek de routine

Als titel had je het al gelezen, het doorbreken van de routine. 

Wij als mens, jij en ik, zijn gemaakt om af en toe even flink verstoord te worden. Dit verstoren noemen ze het “verstoren van de homeostase” waarbij homeostase de balans is van je lichaam. 

Dit verstoren ken je wel, denk maar eens aan de sportschool waar je weleens geprobeerd hebt om wat te gaan doen aan je gezondheid. Trainen is dus een verstoring van de homeostase van je spieren en hormonen. 

Des te vaker je lichaam uit deze homeostase komt (door prikkels), des te sneller zal je lichaam herstellen van deze prikkel. Dat betekend gezondheid. 

Nu kan je jouw lichaam met alles verstoren. Je kan bijvoorbeeld een flesje wijn drinken, een pakje zware shag roken en heel de dag op de bank liggen, echter zijn dat nu net verstoringen die ons lichaam niet verwacht.

Alle bovengenoemde intermittent living factoren zijn prikkels die jouw lichaam wel verwacht en door deze kortdurend (vandaar de naam intermittent) toe te passen, train je jouw lichaam en ziet men (die mensen in de wetenschap) dat het lichaam “normale” en “oude” patronen gaat herstellen. 

Je pakt dus letterlijk en figuurlijk de controle over je gezondheid terug door bijvoorbeeld af en toe niet te eten (intermittent fasting), maar ook af en toe een zuurstofgebrek te creëeren (intermittent hypoxia).

Het ziet er dus heel simpel uit;

11 decemberStart de volgende lifechangers

3 maanden werken aan je fysieke intelligentie, je mentale intelligentie en je financiële intelligentie. Elke maand begint met een leuke dag training en wordt aangevuld met online video’s en meetings.

Waarom intermittent living?

Door onze luie leefstijl, wat ook wel een sedentary lifestyle wordt genoemd, kunnen we zeggen dat wij als mens in een te steriele omgeving wonen.

We zijn letterlijk en figuurlijk laboratoriumratten aan het worden. 

We hebben ervaren geen verstoringen meer zoals we die altijd hebben gekend en laten ons gaan in luxe. We verstoren ons lichaam met prikkels die evolutionair nog zo jong zijn, dat ons lichaam niet weet wat hiermee te doen. 

Prikkels als;

Omdat deze stressoren compleet nieuw zijn, ze duren te lang (lees er zit geen einde aan de stress prikkel) en ze komen met meerderen tegelijk, is het een compleet nieuwe ervaring.

Deze ervaring echter is zo nieuw, dat jouw lichaam niet weet hiermee om te gaan. Het raakt compleet verstoord.

De verstoring van de HPA as

Een van de structuren die helemaal op hol slaat als je te lang, teveel en compleet onbekende prikkels ervaart is de HPA as.

Dit is de as die loopt van de hypothalamus, hypofyse (pituary) en bijnieren (adrenal glands) en zorgt voor de aanmaak van cortisol.

Cortisol is je stresshormoon en zorgt ervoor dat je vecht/vlucht reactie aangaat. 

Begrijp me niet verkeerd, dat is compleet goed. Echter die cortisol moet ook een structuur in de hersenen aangeven dat het voldoende is. 

Deze structuur gaat onder de naam hippocampus en deze hippocampus kan overprikkeld raken van teveel cortisol. Net als jij overprikkeld kan raken van bv iemand die continu tegen je aan loopt te mekkeren. 

Als dit gebeurt dan gaat de HPA as en de productie van cortisol niet meer uit. Dit betekend een complete shift in veel elementen in je lichaam, waaronder;

Homeostase 2

Beheers je gaspedaal

In jouw lichaam zijn 2 systemen actief. Het zogenaamde para-sympathische systeem en het sympathische systeem. 

Je kan deze vergelijken met het Yin en Yang systeem vanuit de Oosterse wereld maar misschien beter als het actieve en het passieve systeem.

Het systeem waar je “aan” staat en het systeem waar je lekker relaxed bent.

Het sympathische systeem van je centrale zenuwstelsel is je “aan” systeem. Deze heb je nodig om energie vrij te maken, om dingen te doen, om stress te hebben en heel de dag door te gaan. 

Je kan zelf wel indenken dat als deze heel de dag aan staat, je vroeg of laat even stop gezet wordt door bijvoorbeeld een lekkere depressie of burnout.

Het para-sympathische systeem is het deel van je centrale zenuwstelsel wat de tegenhanger is. De rust kan, de Yin kan van je systeem. 

Nu denken veel coaches en therapeuten dat het stimuleren van je para-sympathische systeem, de enige manier is om je “aan” systeem (die sympathische) te counteren.

Echter niks is minder waar. Er zijn namelijk protocollen die je in staat stellen om je voet gecontroleerder op je gaspedaal te laten drukken. Met andere woorden, je “aan” systeem te controleren.

Dit zorgt ervoor dat in een situatie waarin je op “aan” moet, je op “aan” gaat en in situaties waarin dit niet hoeft, dit ook niet gebeurt.

Hier zijn de intermittent living interventies perfect voor. 

Intermittent living voor persoonlijke groei

De site van Brainshaping gaat volledig over persoonlijke groei het controleren en terugwinnen van je gezondheid in het algemeen. 

Een van de onderdelen is dus intermittent living met alle protocollen die daarbij horen. 

 

Intermittent fasting;

Slow breathing;

Intermittent eating;

Koude;

En dit zijn slechts een aantal voorbeelden van protocollen die je in kan zetten. Op de verschillende pagina’s van de intermittent living factoren ga ik (of een van de andere experts) je veel meer vertellen over de voordelen specifiek. 

The decision is yours

Meld je snel aan voor 11 december