Intermittent eating: de complete gids voor een gevarieerde voeding

Ontdek de essentie van een gevarieerde voeding voor je drive en gezondheid

Intermittent eating is de term die wordt gegeven aan de essentie om een grote diversiteit aan voeding te eten. In dit artikel leer je waarom dit belangrijk is voor je microbioom, je drive, het aanvechten van je depressie en meer gezondheidsbevorderende effecten. 

De praktische en complete gids voor intermittent eating:
Wat ga je leren in dit artikel

De ultieme intermittent eating gids

De essentie van bijvoorbeeld de juiste keuze aan voeding, niet al te vaak eten en af en toe een maaltijd overslaan zijn inmiddels wel bekend bij de mainstream.

Maar de essentie van een grote diversiteit aan voeding is nog niet zo bekend. In deze gids wil ik je dan ook alles vertellen over het zogenaamde intermittent eating. De term die beschrijft wat de noodzaak is om een zo gevarieerd mogelijk voedingspatroon te hebben, iets wat misschien nog wel belangrijker is dan andere intermittent living factoren.

Het heeft alles te maken met je zogenaamde microbioom, een samenstelling van de “beestjes” die in je lichaam wonen. Hierover later veel meer.

Aan het einde van deze gids heb je een duidelijk beeld over de essentie van een grote diversiteit aan voeding, wat dit voor effect heeft op je microbioom en belangrijker nog, je gezondheid.

Bekijk ook deze artikelen over intermittent eating

Er staat veel meer op de site over intermittent eating;

Ben je klaar om de wereld van intermittent eating te ontdekken?

We shape your future

Door je intelligenter te maken op onze 3 pijlers in ons 3 maanden programma

Fysiek

Mentaal

Financieel

Wat is intermittent eating?

Intermittent eating is een term in de wereld van intermittent living die de diversiteit aan voeding die je eet omschrijft.

Het gaat hier dus niet om de variatie of de hoeveelheid, maar de diversiteit.

Men komt er steeds meer en meer achter dat dit een enorm grote impact heeft op je gezondheid.

Dat de variatie van je voeding niet optimaal is, kan je afleiden aan de eenzijdige voeding die je eet. Als je als de gemiddelde persoon eet, dan eet je ongeveer 10 verschillende groente per week.

Schrik niet, dit was vroeger, heel lang geleden, ongeveer 150 verschillende groente per 2 weken. Ik heb het hier alleen over de planten en dus niet over de dieren en de zaden en pitten die de mens altijd at.

Dat was dus iets meer diversiteit dan die boterham met kaas of die eenzijdige salade.

Maar waarom is dit nu zo belangrijk denk je nu?

Dan moet ik je eerst iets vertellen over het microbioom.

Homeostase 1

Jouw microbioom, oude bekenden

Je bent waarschijnlijk wel bekend met de term genen.

Zie het simpel, een gen is onderdeel van een chromosoom wat jouw dna vormt.

Geen paniek, ik ga je geen biochemische lessen geven.

Jouw complete genen poel gaat onder de naam “het genoom” en bestaat uit 21.787 genen. Dit betekend dat er in elke cel van jouw lichaam 21.787 genen zitten.

Deze genen zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van, nou ja alles eigenlijk. Zo maken ze neurotransmitters (dopamine, serotonine, GABA etc.) en geven ze de startsignalen van bv de aanmaak van eiwitstructuren.

Nu denk je, prima, 21.787 genen, dat is megaveel. Maar wat moet ik hiermee?

Wel, men is er laatst achter gekomen dat jij als mens zoveel eiwitten moet coderen, dat je genoom daar nooit volledig verantwoordelijk voor kan zijn.

M.a.w. jij als mens bent zo complex, dat je tot de conclusie kan komen dat 21.787 genen eigenlijk heel erg weinig is.

Hier komt het microbioom om de hoek kijken. Want in dit microbioom zitten 150 keer meer genen dan in je genoom.

Dit gaat onder de naam metagenoom en is zo immens groot, dat ze een belangrijkere functie hebben dan ons genoom (die 21.787 weet je)

Laat ik je eerst even vertellen wat dat microbioom dan is.

Wat is je microbioom

Je microbioom bestaat uit 3 onderdelen;

Je vindt ze overal, maar met name op gevoelige plekken. Gevoelige plekken in de zin van plekken waar jouw lichaam kwetsbaar is.

Bv in de darmen (dat was een inkopper), maar ook in je synoviale vocht tussen je gewrichten, je huid en zelfs in je longen.

De functie kan je het beste omschrijven als;

Maar in het geval van dit artikel, specifiek de aanmaak van de neurotransmitters en het weerbaarder worden tegen infecten.

Maar laat ik snel terug gaan naar de genen.

Des te smaller je genoom, des te breder je microbioom moet zijn

Je leest het goed en je denkt hetzelfde.

Als mijn genoom dus smal is, wat die is, dan heb ik een zeer breed microbioom nodig om mijn lichaam en gezondheid te ondersteunen.

Ja dat klopt, je haalt de woorden uit mijn mond.

Maar hoe krijg ik dat dan?

Nu, je moet weten dat er ongeveer 100.000.000.000.000 microben in je lichaam leven. Te bizar veel.

Deze microben worden vervolgens ingedeeld in families welke iets bekender zijn voor ons. Denk maar aan de Bifidobacterium en de Lactobacillus (er zijn er veel meer).

Deze verschillende bacteriestammen hebben allemaal een eigen voeding om te kunnen leven. Dat wil zeggen dat bv de stofjes die je vindt in een wortel, specifiek zijn voor misschien wel een klein gedeelte van het microbioom.

Dat betekent dus ook, dat als jij heel eenzijdig gaat eten, je maar een specifiek, maar belangrijker nog, een zeer klein gedeelte van je microbioom voedt.

Dit is dus in tegenstrijd met de kreet…

Des te smaller je genoom, des te breder je microbioom moet zijn”.

Om een zo breed mogelijk microbioom te krijgen, moet je dus enorm veel verschillende voeding gaan eten.

Een stelregel die je hierbij kan gebruiken is de volgende.

Elke week eet je meer dan 30 verschillende groente en meer dan 5 verschillende diersoorten.

Als je dit gaat doen, dan ga enorme progressie merken. Waarin? Dat ga ik je nu vertellen.

11 decemberStart de volgende lifechangers

3 maanden werken aan je fysieke intelligentie, je mentale intelligentie en je financiële intelligentie. Elke maand begint met een leuke dag training en wordt aangevuld met online video’s en meetings.

De reden dat je tegen sommige voeding niet kan

Ik hoop nu dat je inziet, dat als je enkel en alleen microben hebt die bv een boterham met kaas kan verteren, en je gaat opeens veel vetzuren eten omdat een voedingsdeskundige dit tegen je zegt, je enorme problemen kan ondervinden.

De vetzuren vanuit de avocado of de noten (welke gewoon goed zijn) zijn nieuw voor jouw lichaam. Het heeft een tijd nodig om hieraan te wennen.

Dit is dan ook de reden dat je niet na 1 a 2 weken kan zeggen of een vernieuwd voedingspatroon wel of niet werkt voor jou. 

Een breed microbioom en het effect op je hersenen

Een van de meest beschreven taken van je microbioom (eigenlijk van je genen) is de aanmaak van de neurotransmitters.

Zie dit als “messengers” die van A naar B gaan om een actie te geven.

Neurotransmitters zijn soortgelijk aan hormonen, alleen zijn ze veel sneller omdat ze via je neuronen gaan. 

Een glasvezel update t.o.v. hormonen dus.

De bekendste is misschien wel adrenaline die je vrijmaakt als je iets spannends doet of gevaar ervaart.

Nu zijn er ook andere neurotransmitters. Een ervan is verantwoordelijk voor je zogenaamde “happy feeling”.

Deze gaat onder de naam serotonine welke ook wel bekendstaat als de “runners high”.

Maar er worden veel meer neurotransmitters gemaakt.

Laat ik je een lijst geven met de neurotransmitters die worden aangemaakt door je microbioom.

Serotonine, de runner's high

Als je een tekort hebt aan serotonine, of het niet voldoende opneemt, dan ondervind je problemen met je gemoedstoestand.

Ik hoop dat je inziet dat dit een belangrijke is, want als je continu in een negatieve staat verkeerd, heeft dat verstrekkende gevolgen voor je leefstijl.

Denk maar eens simpel aan de drive die je niet meer hebt om te gaan trainen, gezond te gaan eten, je bioritme te reguleren etc.

Een aantal symptomen die je ervaart bij een tekort aan serotonine;

Dopamine

Dopamine staat bekend als de neurotransmitter die je nodig hebt voor een drive. Het is ook het stofje dat enorm in verband wordt gebracht met depressie stoornissen.

Een tekort aan deze neurotransmitter geeft veel problemen;

GABA

De moeilijke naam is Gamma Aminoboterzuur en is vooral verantwoordelijk voor het rustgevende effect. Je kan hem een beetje vergelijken met serotonine.

Een bijnaam is de “natuurlijke rustgever”.

Acerylcholine

De stimulator van je hersenen. Een tekort aan deze neurotransmitter kan enorme gevolgen hebben voor je cognitieve functies.

Ik heb je hier de 4 grote neurotransmitters gegeven, maar er zijn er veel meer.

Ik hoop dat je na het lezen van dit stukje inziet dat het niet goed functioneren of het ontbreken van deze stofjes grote gevolgen kunnen hebben en dat de aanmaak volledig afhankelijk is van de juiste samenstelling in je darmen.

Misschien is de stelling dat de gezondheid in de darmen begint dan toch zo gek nog niet.

Laat ik je daar wat meer over vertellen.

Een breed microbioom en het effect op je immuunsysteem

Je microbioom bestaat uit, zoals ik eerder al vertelde, bacteriën, virussen en schimmels.

Je moet dit zien in een mooie driehoek. Als ik het mocht tekenen, dan zou het er zo uitzien.

Om niet al te veel in detail te treden, deze drie hebben elkaar nodig. Ze houden elkaar onder controle.

Onder controle zodat er nooit een “wildgroei” van de ene kan ontstaan en er altijd een harmonie of balans is.

Als er dus teveel bacteriën komen (wat heel erg aannemelijk is door de keuze van de voeding), dan is er geen controle meer op de virussen en de schimmels.

Dit heeft verstrekkende gevolgen.

Maar ook de samenstelling van de bacteriën zelf. Als er teveel bacteriën komen, dan krijg je te maken met een allocatie (verplaatsing) van die bacteriën naar plekken waar ze niet horen.

Denk bv aan de dunne darm of de bloedbaan.

Dit heeft gevolgen in de vorm van een continu ontstekingsproces wat onder de naam low grade inflammation gaat. Iets wat je niet wilt hebben en wat ik in dit artikel niet verder ga bespreken.

Wat je wel moet weten is dat de bewijzen dat een verstoord microbioom altijd aanwezig is bij bepaalde ziektebeelden. Zo zie je een specifieke samenstelling (en dus verstoring) aan bacteriën bij mensen met bv diabetes type 2.

Een andere verstoring zie je weer bij mensen met depressie, longproblemen en zelfs bepaalde vormen van kanker.

Het microbioom is dus een orgaan dat een complete situatie kan bewerkstelligen. zo ook een ontsteking en een bepaald ziektebeeld.

Je moet dus toestemming krijgen van je microbioom om te mogen herstellen. Als je microbioom niet wilt dat de situatie oplost, dan gebeurt dat niet.

Als je microbioom niet wilt dat je afvalt, omdat die situatie nodig is, dan val je niet af. Zo kan je het referen aan elke aandoening.

Wat kan je ondernemen om je microbioom te herstellen

Oké, je bent weer ver gekomen in dit artikel. Dankjewel.

Laat ik eindigen met een stappenplan wat je kan doen om je microbioom te herstellen. De reden mag duidelijk zijn;

Voldoende aanmaak van diverse neurotransmitters voor;

Ondersteuning van je immuunsysteem, om;

Stappenplan

Ga bijhouden hoe divers je nu op dit moment eet

Hang een lijstje op de koelkast en schrijf elke keer als je wat eet, wat je dan eet. Aan het einde van de week maak je de balans op.

Ga jezelf oriënteren

Ga naar de groenteboer en zoek groente die je normaliter niet eet. Ga deze proberen. Uiteraard zijn er allemaal leuke programma’s die je elke week eten opsturen, waar je jezelf aan kan melden.

Zorg ervoor dat je wekelijks veel diversiteit hebt

Eet elke week minimaal 30 verschillende planten en minimaal 5 verschillende dieren. Let erop dat kruiden ook meetellen.

Neem een hoge dosis omega 3

Ga minimaal 2000 mg EPA en DHA nemen per dag. Let erop dat je een hoge kwaliteit omega 3 neemt.

Voorbeelden zijn Minami, Vital, Bonusan (wat ideeën die we zelf veel gebruiken)

Neem de tijd

Je microbioom herstellen kan tijd kosten. Neem deze dus ook.

Meten is weten

Je kan zeer gemakkelijk testen of er verbetering is. De testen zijn eigenlijk heel makkelijk en variëren van;

Maar ook je ontlasting beoordelen. Deze moet in een vaste vorm komen waarbij je zo min mogelijk wc papier nodig hebt.

Ik hoop dat je weer wat hebt gehad aan dit artikel. Stel gerust je vragen via de fanpage als je die hebt.

The decision is yours

Meld je snel aan voor 11 december