De praktische gids voor koude therapie en koud douchen

Verhoog je energie met een simpele leefstijl en biohack

Koude therapie en koud douchen is een intermittent living protocol om direct meer energie te krijgen, je immuunsysteem te versterken en een enorme drive te krijgen.

De praktische en complete gids voor biohacking en brainhacking:
Wat ga je leren in dit artikel

De ultieme gids voor koude therapie en koud douchen

Koude therapie is een mooie benaming voor een koude prikkel toedienen aan jezelf door middel van bv een koude douche, een duik in het koude water of een koud bad. Maar ook complete therapieën als bv cryotherapie is erop gebaseerd waar je in een machine gaat staan die je lichaam enorm laat verkoelen.

Maar wat is nu de achterliggende reden van deze koude prikkel en waarom heeft het een vaste plek weten te bemachtigen in de wereld van de intermittent living, brainhacks en biohacks?

In deze complete gids voor koude therapie ga ik je eerst de achterliggende gedachte vertellen, vervolgens geef ik je voorbeelden en een stappenplan hoe je het zelf kan gaan doen.

Ik ga je uitleggen hoe koudetherapie een perfecte aanvulling kan zijn op bijvoorbeeld je ademhaling protocollen of bijvoorbeeld de keuze van je voeding.

Ben je klaar voor een reis door de wereld van koude?

Videotraining koude therapie

We shape your future

Door je intelligenter te maken op onze 3 pijlers in ons 3 maanden programma

Fysiek

Mentaal

Financieel

Wat is koude therapie?

De term is al behoorlijk oud in de wetenschap. Dat wil zeggen dat men al vroeg in de vorige eeuw onderzoek deed naar koude.

Zoals je weet is intermittent living een leefstijl waarbij je regelmatig een hormetische prikkel toedient. Deze prikkel kan je beschouwen als “semi-toxisch” met als doel dat je lichaam, jouw systeem, zich gaat herstellen van de continu stress die het nu waarschijnlijk ervaart.

Je reset je systeem als het ware.

Een van de standaard systemen die jouw lichaam zou moeten hebben is het zogenaamde thermoregulatie. Een enorm duur systeem wat ervoor zorgt dat jij jouw interne temperatuur op orde kan houden.

Deze temperatuur is zo enorm belangrijk, dat een te grote daling of een te grote stijging een enorm nadelig effect heeft en zelfs kan leiden tot dood.

Schrik niet, dan moet het wel langdurig zijn. Ik wil alleen de essentie van temperatuur aanhalen.

Als je nu naar buiten gaat, dan verstoor je de homeostase van je lichaam. Je lichaam zal er alles aan doen om de interne temperatuur op 36,7 graden te houden. Dit kost energie.

Des te vaker je deze prikkel geeft, des te makkelijk komt je lichaam weer terug in homeostase, heel simpel toch?

De eerste vraag die je jezelf al mag stellen is of het erg is om af en toe in een korte broek te lopen terwijl het heel koud is buiten?

Wat is thermoregulatie

Deze thermoregulatie zorgt dus dat je op temperatuur blijft, bij koude, maar ook bij warmte.

Het opwarmen van je lichaam kost 250-300 calorieën per dag voor 1 graad temperatuur verhoging. Dat is verreweg, naast het immuunsysteem, het duurste systeem in je lichaam.

Je kan misschien wel indenken dat je lichaam dit maar al te graag van afraakt zodra het dit niet meer nodig heeft. Jij elimineert immers ook eerst de duurste uitgaven als je gaat besparen.

Je kan misschien ook wel indenken wat voor gevolgen dit voor je basale metabolisme heeft als je dit dure systeem opzij zet… Ja inderdaad, de kans op allerlei energie stoornissen zoals obesitas, diabetes type 2, depressie en misschien wel alle Westerse aandoeningen verhoogt enorm.

Het verliezen van je thermoregulatie is dus iets wat je niet wilt.

Maar dat gebeurt helaas wel.

Waarom?

Omdat je geen koude meer ervaart. Je leeft in te veel luxe. Je gaat douchen als je het koud hebt, pakt een trui en zet de verwarming een standje hoger. Allemaal luxe die ervoor zorgt dat je de thermoregulatie niet meer nodig hebt.

Maar het is makkelijker denk je nu? Ja dat klopt, echter zijn wij als mens niet gebouwd voor makkelijk. We hebben uitdagingen nodig, semi toxische prikkels hebben ons gemaakt tot wie we zijn.

Het herstellen van deze thermoregulatie heeft ongekend veel voordelen. Laat ik je die eerst vertellen alvorens ik je vertel hoe je het kan gaan doen.

En dat is meer dan alleen maar koud douchen…

Voordelen van koude therapie

De voordelen van koude therapie zijn breed. Zo heeft het vrijwel direct impact op nagenoeg al je systemen en snap je na het lezen van deze voordelen wel dat het een plekje verdient in een intermittent living leefstijl van Brainshaping.

Je gaat er van afvallen

Dit is heel simpel. Als je jouw thermoregulatie gaat herstellen, dan verhoog je direct jouw bmr.

Het bmr is je basale metabolisme en bepaald hoeveel calorieën je verbrand in rust.

Des te hoger, des te minder kans op obesitas. Heel simpel.

Het versterkt je lymfesysteem

Je lymfesysteem is een systeem dat afvalstoffen, toxische stoffen, bacteriën en virussen uit je lichaam haalt.

Koude zorgt voor een contractie van deze lymfevaten en verbetert de afvoer van al deze schadelijke stoffen uit je lichaam.

Het verbeterd je circulatie van bloed

Eigenlijk hetzelfde principe als bij je lymfe.

Door de koude gaan je bloedvaten contraheren en daardoor krijg je een betere circulatie van je bloed door je lichaam.

Dit zorgt voor een verbeterde hartpomp, een verlaging van je bloeddruk en een verhoging van de rode bloedlichaampjes en dus zuurstof in je lichaam.

Meer energie

Door die rode bloedlichaampjes krijg je een enorme energieboost van een koude prikkel.

Dit kan ook niet anders, denk er maar over na. Als je koude ervaart, zou de enige manier om dit tegen te gaan, beweging zijn.

Als je dus koude ervaart, is beweging de enige manier om dit tegen te gaan.

Vermindert de schade in je spieren na een training

Dit kan goed en slecht zijn.

Als je traint, verstoor je de homeostase van je spieren. Vervolgens gaan je spieren hierop reageren door sterker te worden, dikkere vezels aan te leggen en een verbeterde doorbloeding te faciliteren.

Dit proces kan zorgen voor de nodige spierpijn. Dit gaat onder de naam “Delayed Onset Muscle Soreness” oftewel DOMS wat in het Nederlands niet veel meer is dan “Vertraagde Spierpijn”.

Dit kan je dus verminderen met een koude douche. Vergeet echter niet dat je dan met een koude douche wel het effect van je training, wat je misschien wilt hebben, vermindert.

Je krijgt een enorm fijn gevoel

Koude stimuleert de aanmaak van allerlei neurotransmitters. Zo krijg je een enorme boost van bijvoorbeeld dopamine wat je een enorme goede drive geeft.

Ook serotonine en GABA worden gestimuleerd voor de nodige ontspanning.

Het reset je thermoregulatie

Door de ontwikkeling van bruin vet.

Bruin vet is het vet dat deze kleur heeft gekregen doordat het veel mitochondria bevat. Dat zijn energiecentrales.

Kort gezegd kun je stellen dat bruin vet energie levert en wit vet (zonder die mitochondria) niet.

Des te meer bruin vet, des te meer energie gaat je lichaam verteren en des te hoger is je bmr. Check tip 1 maar even.

11 decemberStart de volgende lifechangers

3 maanden werken aan je fysieke intelligentie, je mentale intelligentie en je financiële intelligentie. Elke maand begint met een leuke dag training en wordt aangevuld met online video’s en meetings.

Hoe pas je koude therapie toe?

Je weet nu voldoende van koude therapie en weet wat het doet met je systeem.

Maar hoe doe je het nu en is het niet enorm kl*te om te doen?

Antwoord op dat laatste is persoonlijk. Fijn is het over het algemeen niet. 

Ikzelf zie het zo, ik voel me er prima bij om 2 a 3 minuten per dag “te lijden” om er enorm veel plezier van te hebben.

Als je het zo ziet, dan is koudetherapie makkelijker dan gezond gaan eten (wat 3 momenten per dag kost) en trainen (wat minimaal 30 minuten per keer duurt).

Wat wil je doen en laten voor je gezondheid, dat is de vraag.

Dan nu een aantal manieren om koude therapie toe te passen. De eerste had je denk ik al kunnen raden.

Zoals je ziet, voldoende manieren om koude toe te passen. Laat ik de eerste even toelichten aan je, want dat is dus wel de snelste en de beste.

Koude douche als interventie

Dit klinkt erger dan het is. Het is daarnaast wel de meest effectieve die je zelf en gratis kan doen (naast de kosten voor je water dan…)

Hoe doe je het…

In de eerste week ga je elke ochtend 30 seconden onder de douche staan. Na deze korte sessie mag je gewoon warm afdouchen.

In de tweede week ga je elke ochtend 60 seconden onder de douche staan. Na deze korte sessie mag je gewoon warm afdouchen.

In de derde week ga je elke ochtend 90 seconden onder de douche staan. Na deze sessie mag je niet warm afdouchen.

In de vierde week ga je elke ochtend 120 seconden onder de douche staan. Na deze sessie mag je niet warm afdouchen.

Je kan een koude prikkel iets verlichten door eerst een ademhaling sessie te doen. Een goede hypoxie sessie vermindert namelijk de pijn sensatie, dat is de reden dat mensen die onder het ijs zwemmen en in een koud bad gaan liggen, eerst een goede ademhalingssessie doen.

In de academie leggen ik en een collega van mij Siebe Hannoset drie super effectieve ademhalingsoefeningen aan je uit.

Meld je aan onderaan deze pagina.

Conclusie koude therapie als intermittent living

Ik denk dat koude therapie een van de meest makkelijke methodes is, naast ademhaling, om toe te passen in je intermittent living leefstijl.

De voornaamste reden om het te doen is het vermeerderen van je mitochiondria en dus je energie huishouding.

Dit heeft weer effect op ongeveer alles in je lichaam, zoals ontstekingen, je immuunsysteem, je bmr en je gemoedstoestand.

De meest effectieve manier is koud douchen, maar er zijn andere dingen die je ook toe kan passen als koud douchen echt niks voor je is. Daarnaast zijn er verschillende ademhalingsprotocollen die je toe kan passen om je pijn sensoren te dempen.

Heel veel succes en laat ons gerust weten hoe het ging. Dit kan je makkelijk in de community doen.

The decision is yours

Meld je snel aan voor 11 december