De praktische en complete gids voor biohacking en brainhacking

Installeer nieuwe gewoontes als een app op een smartphone

Deze praktische en complete gids over biohacking en brainhacking geeft je een inzicht in de wereld van het hacken van je leefstijl om slimmer, sterker en succesvoller te worden.

De praktische en complete gids voor biohacking en brainhacking:
Wat ga je leren in dit artikel

De ultieme gids in biohacking en brainhacking

Biohacking en brainhacking kan je heel gemakkelijk samenvatten. Je bent geboren met een lichaam, dit kan je zien als de hardware. Dit kan je niet zomaar veranderen. Je kan niet zomaar veranderen van huidskleur, van sexe of van blauwe naar bruine ogen.

De hardware wil je ook niet veranderen. Het probleem zit hem vaak in de software, de gewoontes die je hebt.

Maar net als bij je iPhone of Samsung telefoon, kan je nieuwe software, nieuwe apps, installeren. Hier komt brainhacking en biohacking om de hoek kijken. Het aanleren van nieuwe gewoontes, installeren van nieuwe apps, zodat je continu de laatste en beste versie van jezelf hebt.

Is dit nodig. Ik denk het wel. Zeg maar zelf, je loopt waarschijnlijk nog rond met beperkte gedachtes en gewoontes die je ooit hebt aangeleerd toen je 4 jaar was. Dat was toen misschien handig en kwam heel goed van pas, maar tegenwoordig is er misschien wel een update nodig.

Er is ongeveer een hack voor alles en je lichaam is daar geen uitzondering voor.

Let’s do some hacking.

P.s. vergeet niet om de andere artikelen in deze intermittent living leefstijl ook te lezen

Ben je klaar voor een reis door de wereld van leefstijl hacking?

We shape your future

Door je intelligenter te maken op onze 3 pijlers in ons 3 maanden programma

Fysiek

Mentaal

Financieel

Wat is biohacking en brainhacking?

Zoals ik je net al kort vertelde, is brainhacking of biohacking het finetunen van je systeem. Het finetunen van je systeem om slimmer, sterker en succesvoller te worden. Het finetunen om je prestaties te verbeteren en je leven te verlengen.

De uitvinder van bulletproof koffie, Dave Asprey, legt het uit als de methode waarin wetenschap en zelf experimentatie leiden tot een “upgrade” van je lichaam, mind en relaties met anderen. Kort gezegd het worden van een supermens.

Brainhacking en biohacking vragen je om goed te letten op wat je eet, wat je drinkt, hoe je sport, wat je ruikt en ga zo maar door. Simpelweg niet alleen maar kijken naar wat je in je lichaam stopt, maar ook hoe je omgaat met de invloeden van buitenaf.

Dit omdat ze allemaal een effect hebben op je systeem.

Dit systeem heeft alles te maken met waar Brainshaping voor staat. Het beïnvloeden van 1 van de 5 elementen die impact heeft op je emotie.

Deze elementen in je lichaam bepalen in grote mate in welke staat jij je verkeerd. Deze staat, noem het emotie, bepaald je gedrag en je gedrag bepaald uiteindelijk je toekomst.

Brainhacking en biohacking tools hebben direct impact op je toekomst door het aanpassen en beïnvloeden in hoe jij je nu voelt. Je installeert gewoon nieuw gedrag als zijnde een applicatie op je telefoon.

Maar net als dat Youtube niet de app is geworden die het nu is (het is begonnen als datingsite), zal ook jij biohacking en brainhacking toe moeten passen in kleine stapjes. Alleen dan ga je er alle voordelen van merken.

Het doel kort gezegd;

Wat kan je biohacken of brainhacken en wat maakt het anders dan wellness?

Biohacking en brainhacking kan je toepassen op veel systemen in je lichaam om slimmer, sterker en succesvoller te worden.

Het is anders dan simpele wellness omdat je als biohacker een systemische aanpak erop nahoudt. Zie het als een computer systeem.

Biohackers en brainhackers maken kleine aanpassingen om zo de voordelen ervan te ervaren. Denk maar aan het voorbeeld die ik je net gaf mbt Youtube. Kleine veranderingen op zijn tijd hebben ervoor gezorgd dat het de op 1 na grootste website van de wereld is geworden.

Voor wie is biohacking of brainhacking?

Omdat het een zeer breed onderwerp is, kan je stellen dat biohacking en brainhacking echt voor iedereen is die zijn leven wil verbeteren.

Zijn of haar leven naar een hoger energieniveau wilt brengen om zo meer uit het leven te halen. Het gaat dus verder dan alleen gezonder worden, al is dat wel een groot aspect van een vervuld leven.

Wacht dus niet tot invloeden vanuit jezelf zeggen dat je moet starten. Biohacking en brainhacking zijn perfect om in te zetten als preventief middel. Zo kan je stukje bij beetje je leefstijl verbeteren en gezonder en energieker worden.

11 decemberStart de volgende lifechangers

3 maanden werken aan je fysieke intelligentie, je mentale intelligentie en je financiële intelligentie. Elke maand begint met een leuke dag training en wordt aangevuld met online video’s en meetings.

Hoe kan je jouw lichaam biohacken en braimhacken?

In principe kan je dit geheel zelf bedenken. Als jij nooit sport en je start elke ochtend met simpelweg 10 minuten wandelen, dan ben je jouw leefstijl aan het hacken. Je implementeert langzaam aan een nieuwe actie wat uiteindelijk een gewoonte wordt.

Je hebt als het ware een upgrade gedaan in je leefstijl.

Hoeveel en hoe heftig die upgrades zijn, dat kan alleen jijzelf bepalen.

Maar om je toch een voorbeeld te geven, je kan jezelf upgraden op een aantal gebieden in je leefstijl;

Supplementen

Verschillende supplementen kan je inzetten om je prestatie te verbeteren, slimmer te worden en sterker te worden.

Ik heb het hier niet over doping.

Er bestaan voldoende supplementen die vrijwel direct impact hebben op een bepaalde situatie die je ervaart. Stel dat je stress hebt door een angst die overheerst bij je, dan kan je verschillende supplementen inzetten om dit te helpen verhelpen.

Magnesium bijvoorbeeld, maar ook GABA, helpen je de stress as te herstellen om zo je emotie te overwinnen.

Uiteraard is dit niet dé oplossing, maar biohacks en brainhacks zijn ook niet dé oplossing als je ze in kleine mate toepast. De inname van magnesium gaat misschien gepaard met de mogelijkheid weer te gaan bewegen (hack), een dagboek te gaan schrijven (hack), beter te slapen (hack) en ga zo maar door.

Het zet een cascade, een domino effect in werking in je lichaam.

Andere supplementen zoals krill olie voor betere communicatie in je centrale zenuwstelsel en anti ontsteking effect.

Curcumine voor een anti oxidatieve werking.

B vitamines voor het herstellen verbeteren van de energiehuishouding.

En dan heb ik het nog niet gehad over de zogenaamde nootropics

Nootropics kan je zien als steroïden voor je brein. Ze spreken diverse processen in je brein aan zodat je meer focus krijgt, gemotiveerder wordt, informatie sneller verwerkt, meer geheugen hebt, sneller hersteld en heel veel meer.

Een voorbeeld is choline, wat je gewoon in een ei vindt (om aan te halen dat het geen drugs is) en je cognitieve vermogen vergroot.

Koude therapie

Een die je veel vaker voorbij hoort komen als je vaker op onze site zit.

Wat je eigenlijk doet is jezelf blootstellen aan koude. Dit kan je doen door een koude douche te nemen, in een koud bad te gaan zitten of aan cryotherapie te doen.

Het effect is groot en gaat van het verlagen van je angst, tot het verminderen van ontstekingen in je lichaam en het verbeteren van de hartpomp.

Muziek en natuurlijke geluiden

Dit is niet nieuw voor je. Je weet zelf ook dat je beter werkt als je natuurlijke geluiden om je heen hebt i.p.v. de nieuwe Justin Bieber op de radio.

Met (natuurlijke) geluiden stimuleer je namelijk verschillende brein staten. Ik heb het hier over de volgende staten;

Alpha: de staat waar je normaal in bent als je leeft, als je ontspannen bent.
Beta: de staat die aangaat als jij “aan” gaat. De staat van stress en survival.
Theta: de staat waar de yogi’s en Boeddha’s naar refereren als ze op zoek zijn naar de verlichting
Delta: de droomstaat van het onderbewuste

Muziek is geweldig als het gaat om het uitzetten van de Beta staat en je terug te krijgen in, in ieder geval, de alpha staat en misschien zelfs de theta staat.

Het verbetert direct je focus, concentratie en prestatievermogen.

Voeding als biohack en brainhack

Het hacken van je voeding betekent niet direct je complete dieet aanpassen. Iets wat ik denk een groot probleem te zijn.

Je past je dieet aan, doet het twee weken, ervaart geen resultaat dus het dieet is niet goed.

Zo werkt het helaas niet. Voor een goede kijk op de juiste voeding, refereer ik je naar deze gids, maar mbt biohacking van je voeding, gaat het om kleine aanpassingen.

Als voorbeeld, je kan bijvoorbeeld erachter komen dat je te weinig vitamines binnenkrijgt. Hierdoor kan je een keuze maken een specifieke groente meer te gaan eten.

Ook kan je ondervinden dat je diversiteit niet voldoende is, je kan bijvoorbeeld enorm gaan focussen dat je wekelijks voldoende verschillende voeding binnenkrijgt.

Het opgeven van suiker bijvoorbeeld als kleine stap naar een energieker leven en heel veel meer.

Bioritme en slaaphygiëne

Een goede slaaphygiëne refereert naar de gewoontes die je hebt als je bijna naar bed gaat.

Als je wilt slapen, dan heb je melatonine nodig als voornaamste hormoon in je lichaam. Een gebrek aan deze zal altijd leiden tot een verminderde slaap, in ieder geval tot het niet kunnen bereiken van de diepe herstel slaap de REM slaap.

Als je tot laat in de avond teveel koffie neemt, teveel op je laptop zit of tv blijft kijken, zal dat een nadelig gevolg hebben voor je slaap.

Het stimuleren van de aanmaak van melatonine is een keiharde biohack die veel impact heeft. Hoe je dit doet:

Wat nog meer?

Als ik echt elke biohack en brainhack ga opnoemen, dan kan ik een heel boek schrijven.

Je kan echt zoveel meer onder de noemer biohacking en brainhacking zetten. Denk aan intermittent fasting, de juiste keuze van voeding, voldoende water drinken, sitting breaks, bewegen, HIIT training, ochtendroutine, supplementen, meditatie, ademhaling, dankbaarheid en meer.

Allemaal valide en onderzochte interventies die direct impact hebben op je biochemie of je hersenen. Op de werking van bepaalde hormonen zoals cortisol maar ook bepaalde neurotransmitters zoals GABA en dopamine.

Stappenplan biohacking en brainhacking

Je leven hacken is het geleidelijk aan toepassen van valide interventies die direct impact hebben op je hersenen of biochemie van je lichaam.

Je kan het zien als het installeren van een nieuwe applicatie, een nieuwe gewoonte in je leefstijl die een doorbraak maakt om meer te gaan doen.

Het tijdelijk opheffen van een negatieve emotie om te gaan starten met een compleet ander voedingspatroon.

Nagenoeg alle biohacks en brainhacks zijn veilig om te doen. Je kan er gewoon zelf mee beginnen.

Weet je echter niet hoe dit in zijn werk gaat, in de academie praten we er veel over en helpen de experts je op weg. Er staan al diverse masterclasses op je te wachten.

Stappenplan:

The decision is yours

Meld je snel aan voor 11 december